Redalert

Direktlänk till inlägg 3 oktober 2016

KFÖ- Krigsförbandsövning

Av Maria Andersson - 3 oktober 2016 17:15

Tidig Torsdag morgon var det dags att rycka in inför årets KFÖ.

Utdelning utav matriell och vapen, sedan besiktades hundarna in och iväg för att skjuta in vapen och tätningsprova maskerna med tårgas. Sedan bar det vidare med en marsch i terrängen med all utrustning på och fienden skullle nu finnas i området där vi befann oss. Vi delades in på olika spaningsposter, vädrets makter vad inte med oss, men som tur är hade jag regnstället nära till hands. Under mörkrtes inbrott var det dags att bygga förläggning och upprätta eldpost.


Tidig Fredag morgon anslöt jag och Bravve mig till en annan grupp som hade ett hundekipage och vi varvade att patrullera runt förläggningen. När jag rastade Bravve ropade en gruppchef "hundförare hitåt" och vi fick i uppdrag att säkra åt vilket håll en obehörig rört sig i terrängen, Bravve fick upp ett spår och det visade sig att fienden var nära. Gruppen framryckte nu med mig och Bravve bakom sig ca 6m, ELD! ropade gruppchefen och eld blev det med AK4 där stod jag med min hund och väntade, gruppen ryckte fram och Bravve blev taggad och ville med, jag fick lugna honom. när eldstriden var över skulle vi fortsätta att patrullera, Bravve samlade ihop sig och jobbade på fint.

Senare på kvällen skulle vi agera skyddsvakt vid en bom och rondera runt förläggningen. När vi kom tillbaka var det att sitta eldpost. Den natten sov jag ca 2 timmar.


Upp tidig lördag morgon och packade ihop tält m.m för avfärd 07:00 och vi skulle åka för att understödja ute på en ö. Jag valde att Bravve skulle stanna kvar i bilen och fick hjälp att passa honom, han hade ingen funktion med att deltaga ute i skärgården. Där höll vi till hela dagen med att skydda och bevaka och svara med eldstrid. Sen eftermiddag hade jag en glad hund som fick se sin matte igen, det hade gått bra. Vid skymmning fick våran grupp uppdraget att bevaka en utkiksplats och Bravve fick följa med. Ingen fiende kontakt under kvällen. Uppsittning i bilarna för att ta oss till en annan plats. Väl framme fick vi order om att vila, då de som ska köra bil dagen efter måsta ha sammanhängande sömn.


Tidig söndag morgon va det att iordningställa matriell och vård av vapen, uppställning och väl valda ord från chefen ute på Garnisonen, vänster om och sedan bar det hemmåt igen.


En mycket innehållsrik övning på alla sätt och även om vi inte alltid hade fiende kontakt så skulle hunden vara med.


Tack till Partille insats för en bra övning och god kamratskap.


       









 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria Andersson - 19 december 2016 14:57

Vi började året med att stå i SBK montern på den stora hundmässan My Dog i Göteborg. Bravve genomförde sin andra parning i Januari och blev pappa till 8st härliga groenendael valpar. Vi anmälde oss till Nosework kurs som forlöpte under hela året....

Av Maria Andersson - 3 december 2016 14:45

Upp tidig morgon för att utföra ett doftprov. Framme på plats låg det 12 kartonger i en lång rad och en av dessa låg doften. Doften som Bravve skulle hitta är Eucalyptus. Man har 3min på sig att hitta doften. Jag och Bravve ställde upp bakom st...

Av Maria Andersson - 2 december 2016 14:15


I dag bar det av till kennel Nightrunner's för att hälsa på de valpar som är kvar. En hane och två tikar fanns kvar. Storfrämmat från en valpköpare från Texas var även på besök. Tänk att åka så långt för att köpa en valp, fantastiskt roligt. Carol so...

Av Maria Andersson - 4 november 2016 23:55


  Vi önkar alla en trevlig Allhelgonahelg.       

Av Maria Andersson - 30 oktober 2016 19:44

Att Bravve skulle bli avelshane va väl inte min planering när jag skaffade honom, men så har förfrågan dykt upp och med hjälp av uppfödare Annelie så har han nu fått 3 kullar och ev en 4:e påväg. En kull i Norge Imbriani(tervueren), en kull i Karlsbo...

Presentation


Jag vill gärna dela med mig utav denna blogg som handlar om min belgiska vallhund Thunderwolf's Braveheart, jag kallar honom "Bravve".

Här får ni följa med på äventyr i vardagen och med livet som patrullhund i hemvärnet.


Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Oktober 2016 >>>

Senaste hundnytt!

Bravve har blivit pappa för fjärde gången på kennel Thunderwolf's

 

 

 

 

  

Planer

Jag och Bravve kommer att tävla inom snar framtid i startklassen. Vi har några moment att träna in först, ska bli spännande detta.

 

         

  

  

  

Senaste inläggen

Fråga mig

0 besvarade frågor

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards